UVAŽUJETE NAD E-DODÁVKOU?

Opět zdravím všechny kolegy dodávkáře. Tento článek je věnovaný všem řidičům živnostníkům a také firmám podnikajícím v nákladní autodopravě. Dříve nebo později všichni budeme řešit výměnu vozového parku. Utlehčím vám první kroky. Již nějakou dobu se zajímám o vývoj a dostupnost e-dodávek a můžete mi věřit když říkám, že bude potřeba více než kdy dřív sladit parametry auta s vaším podnikáním. Tento článek vám zjednoduší výběr. Srovnal jsem parametry nejaktuálnějších e-dodávek co jsou či budou brzy na trhu a zde je výsledek. V tomto článku vám přiblížím veškeré důležité hodnoty nutné pro správný výběr vaší dodávky.

FIAT E – DUCATO

Fiat E-ducato bude již brzy dostupný ve všech variantách jak je známe z diesel verze. U největší verze slibuje automobilka zatížení užitečnou hmotností až 1950kg. Elektromotor o výkonu 90kW bude kombinován se dvěma variantami baterií. V našem případě je označme variantami A) a B). Varianta A) slibuje dojezd až 150km. Varianta B) pak slibuje až 250km. Maximální rychlost výrobce omezil na 100km/h. Co se týče rychlosti dobíjení zatím výrobce neudává žádné hodnoty. V tuto chvíli ještě nemohu vyhodnotit kvalitu, ale věřím, že E-ducato zaujme přední příčky užitečnosti stejně tak jako je tomu u dieselových verzí.

FORD E – TRANSIT

Automobilka Ford uvede svou elektro dodávku na trh v roce 2022. Dostupné budou ve dvou výškových a třech délkových kategoriích s maximální užitkovou hmotností bez řidiče 1616kg. Baterie o kapacitě 67kWh umožní dojezd až 350km dle WLTP. Z nuly na 100% bude možné dodávku dobít za 8h15minut. E-transit je ideální volbou pro montéry všeho druhu. Ve výbavě totiž bude několik zásuvek pro elektronářadí 2,3kW/230V. Maximální rychlost bude ve většině případů omezena výrobcem na 90km/h. 

IVECO DAILY ELECTRIC

Iveco Daily Electric bude bezesporu jednou z nejlepších dodávek na trhu. Dostupná je ve dvou variantách jako dodávka a jako kabina až do hmotnostní kategorie 5,6t. Kabinová verze tak umožní širokou variabilitu užitkového prostoru. Samozřejmě na úkor dojezdu. Díky systému EcoPower ujede Daily Electric až 200km v městském provozu. Díky flexibilní technologii Iveco dobijete své Daily se 2-4 sodíko-niklo-chloridovými akumulátory každý o kapacitě 28kWh ze všech zásuvek za 2h. Maximální rychlost omezena na 100km/h. Motor o výkonu 80kW. Ve výbavě je akustický varovný systém upozorňující na chodce. Součástí je i integrovaná palubní deska TomTom Bridge Pro. Umožní vám individuální správu vozidla. Mezi jeho hlavní přednost patří tichý provoz jež je ideální pro podnikatele zabývající se nočním městským rozvozem.

MAN eTGE

MAN je součástí koncernu Volkswagen, proto podobnost modelu eTGE je více než nápadná s E-Crafterem. Na jedno nabytí ujede až 160km. Proto je ideální pro město. Uveze až 1700kg. Mezi špičku v dané kategorii eTGE řadí schopnost dobít baterii pomocí standardu CCS (Combined Charging System) za 45 minut. Běžná nabíječka to zvládne za 5,5h. Že se jedná o čistě městskou dodávku dokládá i motor s výkonem 100kW omezený na maximální rychlosti 90km/h. Prodej v ČR zatím není avizován. Koupit však lze v Rakousku, Francii, Belgii, Nizozemsku a Norsku za cca 69 000 euro. 

MERCEDES-BENZ eSPRINTER

eSprinter je flexibilní ohledně velikosti baterie a možnosti nabíjení. Díky systému CCS lze dobít z 10% na 80% za 25 minut. Je to jedna z hodnot, jež bude z eSprinteru dělat jednu z nejvyhledávanějších elektro dodávek. Nabíjí stejně rychle s proudem AC 7,4kW jako DC 20kW. V závislosti na velikosti baterie se zatížení pohybuje od 2445kg při 35kWh do 2609kg při 47kWh využitelné kapacity baterie. Dojezd v kombinovaném provozu je 168km. To umožňuje elektromotor o maximálním výkonu 86kW a maximální rychlostí 120km/h. Ideální rychlost však výrobce udává 80km/h. 

   Automobilka Mercedes-Benz představila studii vozidla Concept Sprinter F-cell. Jedná se o kombinaci palivových článků a akumulátorů v hybridním pohonu. Tato kombinace poskytuje nejvyšší výkon 147kW. F-cell bude mít 3 vodíkové nádrže. Dojezd se takto prodlouží na cca 300km. Automobilka k této verzi bude poskytovat i rozšíření o další vodíkový článek jež prodlouží dojezd o dalších 230km na krásných 530km.

RENAULT MASTER eZ.E.

Renault Master eZ.E. slibuje dojezd 120km v reálných podmínkách. Nevýhodou je poměrně dlouhé dobíjení ze všech dobíjecích stanic. Master eZ.E. je schopen dobít na 100% za 6h bez výjimky. Elektromotor o výkonu 57kW má maximální rychlost omezenou na 100km/h. Hmotnost nákladu u největší velikosti furgonu s označením L3H2 je 968kg. 

   Automobilka již má koncept hybridního pohonu Master Z.E. Hydrogen. Kombinace vodíku a baterie. Vodík dobíjí akumulátor když je potřeba. Teplo produkované baterií vyhřívá kabinu. Dojezd Hydrogenu je dle WLTP 350km.

VOLKSWAGEN E – CRAFTER

 Jak tvrdí výrobce, byl E-Crafter vyvinut na míru pro kurýrní, expresní a balíkovou přepravu. Nabízí užitečnou hmotnost až 975kg. Omezené rychlosti 80km/h E – Crafter dosahuje pomocí 100kW elektromotoru. Lithium-iontová baterie zajistí dojezd 173km. Ovšem když zapnete klimu nebo vytápění, jde dojezd rapidně dolů. To může vyrovnat poměrně rychlé dobíjení pomocí systému CCS s nabíjecím výkonem 40kW. Takto lze dobít baterii na 80% za 45 minut. Na výběr je ze dvou hmotnostních kategorií 3,5t a 4,25t s užitečným zatížením 1700kg.

Informace na těchto stránkách nemusí odpovídat nejnovějším specifikacím pro český trh. Mohou obsahovat prvky dostupné jen za příplatek, případně i prvky nedostupné v České republice.

 Je dobré vysvětlit co je WLTP. WLTP je akronymem pro Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure. Představuje celosvětově odsouhlasený testovací standard měření pro lehká užitková vozidla a popisuje nová pravidla určování hodnot spotřeby paliva automobilů.

   Jak vyplívá z technických specifikací všech zmíněných modelů e-dodávek, jde zatím převážně o auta pro městský provoz. I když pomocí plánování jde dodávky používat i na delších trasách. Doba pro dobití baterie je poměrně omezuje. Zatím je jasné, že Ford si udrží své zákazníky převážně v řadách montérů a servisáků. Doručovací a přepravní služby pak budou hojně využívat MAN eTGE, E-Crafter a E-Ducato. Pro přepravu větších nákladů nebo pro splnění specifických nároků na provoz bude vyhovovat Iveco Daily Electric a Mercedes-Benz E-Sprinter. V ČR a jistě nejen zde navíc provoz e-dodávek zatím omezuje poměrně slabá síť dobíjecích a rychlodobíjecích stanic. To by se mělo do 3 let změnit. Mnoho zdaru s výběrem. Váš Dodávkář