KDYŽ NA DODÁVCE ZAČÍNÁŠ

Drazí kolegové. Dnešní článek je věnovaný vám, kteří na dodávkách začínáte. Když jsem před 15ti lety začínal, nebyl žádný komplexní web s informacemi. Bylo pár kusých informací, nic uceleného. Občas poradí starší kolega a jinak je to o tom nebát se a prostě když se stane problém, řešit.

Na téma „Co všechno jsem zažil“ bude článek (a něco vic) v průběhu ledna 2021. Můžete se těšit na situace, o kterých se vám ani nezdá…

Ovšem zpět k tématu. Dnes si dovolím být oním starším zkušenějším kolegou já a obohatit vás o info jenž budete v začátcích potřebovat. Zvláště pokud, stejně jako já, začínáte v muzejní dodávce s najetým úctyhodným počtem km.

Tak tedy… Začal bych tím, co je dobré omrknout před prvním nasednutím.

Prohlédněte si celkový vzhled vozu. Jak auto vypadá (zda je čisté či špinavé, viditelná rez, původní zámky nákladového prostoru, praskliny čelního skla či zrcátek) vypovídá o technickém stavu a zda mám počítat s možnými komplikacemi na cestách.

Prohlédněte stav všech pneumatik. Zde se zaměřte na známky styření gumy (praskliny po celém obvodu pneumatiky ze strany tech. Informací). To vám napoví o stáří pneumatik, jejich tvrdosti a tím pádem i přilnavosti. No a samozřejmostí je výška dezénu. U letní pneu je minimum 2 – 1,6mm. U zimních pak 4 – 3,8mm. Co se tlaku v pneumatikách týče, tak správné huštění najdete v manuálu vozu nebo na štítku ve dveřích.

Ještě než usednete za volant, nadzvedněte kapotu motoru. Jeho vzhled vám napoví o stavu stejně jako kapota. Mrkněte na stav oleje. Zkontrolujte množství podle rysky na měrce a jeho čistotu. Čím tmavší a zakalenější, tím hůř. Dále se podívejte na stav klínového řemene, veškeré elektro kabeláže a koncovky, hadice na olej a vzduch. Přesvědč se, že je dost oleje pro posilovač řízení a dostatek chladící kapaliny. Nyní je vhodný okamžik doplnit vodu do ostřikovačů (dle ročního období).

Jakmile se dostanete s autem do servisu, využijte příležitosti když bude na zvedáku. Osobně se podívejte na zavěšení kol, stav brzd, zda za auta nekape provozní kapalina, zda se nesjíždí pneumatiky výrazně k vnější či vnitřní straně, v jakém stavu je výfukové potrubí (konkrétně svody) a prostor pod motorem zda nese známky mastnoty ze silnic či z motoru.

Nasedněte a nastartujte. V případě, že po otočení klíčku nenaskočí elektrika a nebo naskočí jen slabě a startér se pouze protočí, je vybitá baterka. Doporučuji odpojit a nechat dobít cca 12h. Nejezdíte-li s autem delší trasy je dobré před zimou baterku dobít.

Většina dodávek má palubní počítač jež vás upozorní na nefunkční žárovku či jiný problém. Jestli jde o starší model, je třeba vizuální kontrola. V tomto případě se zaměřte na světla, blinkry, osvětlení SPZ a brzdová světla.

Nezapomeňte také na podélná a poziční světla. Dalším bodem je funkčnost stěračů. Nakonec si zatrubte. Jistě budou chvíle, kdy se klakson bude hodit.

Doporučuji, než vjedete do plného provozu, kontrolu účinnosti brzd. Čím více opotřebené, tím hlubší je prošlap brzdového pedálu. V případě, že při sešlápnutí brzdového pedálu uslyšíte skřípání, s autem nejezděte a nechte vyměnit destičky i kotouče. Když se vám za jízdy rozsvítí kontrolka brzdového obložení, není třeba panikařit. Obvykle destičky vydrží ještě cca 550 – 850km dle zátěže.

Závěrem chci doplnit, že zimní pneu jsou u nás povinné od 1. listopadu a na úsecích s povolením vjezdu pouze se zimní výbavou. Zvláště u starších dodávek se v zimě stává, že zamrznou zámky. V takovém případě doporučuji zakoupit rozmrazovač zámků. Bude se hodit jelikož poničení zámku vlastní vinou pojišťovna nehradí.

Ostatně není od věci vyzkoušet i stav gumiček stěračů. Jeden ze zákonů schválnosti je, že když nejvíc potřebujete stěrač, zůstane přesně v úrovni očí nesetřený pruh.

Úplně na závěr přidávám seznam věcí, které v zimě vozím v autě.

  • Smetáček, lopatka
  • Škrabka na okna (tekutý rozmrazovač oken)
  • Rozmrazovač zámků
  • 4l vody do ostřikovačů
  • Zimní řetězy (jejich nasazení natrénujte předem!!!)

Malá rada na závěr.

Pokud zapadnete ať už do sněhu či bláta, zaručeně pomůže vypnutí diferenciálu. To způsobí, že se kola s náhonem budou točit společně nikoli každé zvlášť.

Mějte se fajn a šťastné kilometry.

Váš Dodávkář