DÉMON SMYK

Ahoj dodávkáři. Když nám napadne sníh, je to vždy vráska na čele řidiče.

Pro mě to znamená

  • prodloužený čas dojezdu
  • mnohem více opatrnosti
  • mnohem více předvídavosti protože na náledí či sněhu brzdná dráha dosahuje 10ti násobku běžné brzdné dráhy.

V minulosti jsem se setkával s nezodpovědností přepravních firem, které různě šetřily na technickém stavu vozidel. Jen tak namátkově: S furgonem Mercedes Sprinter na letních gumách v zimě přes Klínovec nebo na D8 mě předjel dezén vlastního zadního kola, atd. S odstupem času to vše naopak beru jako neocenitelné zkušenosti a ty se vám nyní pokusím předat.

To nejlepší je vědět, co v daný okamžik od auta očekávat. Předvídat, jak auto bude reagovat na vzniklou situaci.

Co podle mě znamená bezpečné dosažení cíle v zimních měsících? Na prvním místě je to znalost vlastního vozu. Ostatně znalost vlastního vozu a jeho limitů je základní podmínkou všech dopravních situací. Stejně tak i předvídání, které v zimních měsících sněhu a ledu musí fungovat opravdu na 100%. Podmínkou bezpečného zvládání všech typů kluzkých povrchů je cit. Jemná práce spojka, plyn, brzda – záruka plynulého průjezdu technicky náročnějších úseků.

Stane se vám, a to vím na beton, že se ať už s nákladem či bez něj vlivem prokluzu do kopce zastavíte. Ještě než dojde k zastavení, pokuste se auto navézt ke krajnici nebo do míst, kde lze předpokládat hrubší povrch vozovky. Díky tomu a následné jemné precizní práci spojka, plyn a ruční brzda opět auto rozjedete. Pokud i tak nejste úspěšní, je čas na sněhové řetězy. Zde bych pamatoval na to, že jakmile opustíte zasněžené nebo zledovatělé úseky, řetězy nutno sundat. Ale to ucítíte. Zapadnete-li v horských oblastech, můžu z vlastní zkušenosti poradit vyzkoušet nejbližší ZD (Zemědělské družstvo) nebo nějakého farmáře. Ti mají vždy techniku, která vám pomůže. Navíc, nikdy se mi nestalo, že by mi někdo odmítl pomoc.

Když však naopak kloužete čelem dolů z kopce, je důležitá opět s citem spojka, brzda a opatrně s citem podřadit (ve chvíli, kdy motor táhne proti brzdě či vás zrychluje). Současně navádět vozidlo na místa vykazující vyšší adhezi.

Vzpomínám si jednou nedaleko Liptovského Mikuláše. Byla tma. Do kopce jsme vyjeli bez problémů. V okamžiku, kdy jsme překonali vrchol a začali klesat ucítil jsem, že i v malé rychlosti cca 50km/h se auto úplně utrhlo. Ze tmy přede mnou se vynořila výstražná světla aut již z kopce stojících. Později zjišťuji, že uprostřed kopce je prudká zatáčka se srázem. Hned jak jsem stojící auta zblikl, nebyla jiná možnost než tlačit auto po závěji na krajnici. Opět jemná práce spojka, brzda, podřazování mě zastavilo jen pár cm před stojícím autem. Jak to dopadlo? Počkalo se na sypač. Do té doby to byla na silnici klábosící skupinka lidí jež spojila na krátký čas namrzlá vozovka.

Řekli jsme si něco o prokluzu a nyní jen krátce o samotném smyku v rychlosti. Proč jen krátce? No v daný okamžik záleží hlavně na vašich zkušenostech a jak máte pevné nervy. Pro situace smyku v rychlosti platí, že se vyšlápne spojka a volant točí kontra proti směru smyku. V jednu chvíli se vám auto přehoupne do opačného skluzu. Je třeba reagovat a vždy točit do proti a lehce brzdit. Záleží potom hodně na rychlosti kterou jedete zda bude stačit pouze vyrovnání zpět do plynulé jízdy či do úplného zastavení. Tak či tak vám přeji mnoho opatrnosti aby se vám smyk hlavně nepřihodil.

Váš Dodávkář